Tutustuin netin avulla useamman organisaation sosiaalisen median käytön pelisääntöihin. Tämän pohjalta ajattelen, että pelisääntöjen raamit ovat hyvin yhteneväisiä ja sisältävät samankaltaisia keskeisiä asioita. Eräs valtakunnallisesti toimiva henkilöstöalan organisaation julki tuomat sosiaalisen median käytön pelisäännöt herättivät eritysesti huomioni, sillä pelisäännöt oli kirjoitettu kotisivuille lyhyesti ja ytimekkäästi selkokielellä ja näin ne eivät jätä tulkinnanvaraa. Pelisääntöjen viesti oli mielestäni jäin hyvin selkeä! Kuten arvata saattaa niin ensimmäisenä pelisääntönä yleisesti on, ettei työntekijä saa aiheuttaa työnantajalleen vahinkoa. Tätä voi mielestäni pitää itsestäänselvyytenä. Toki on ymmärrettävä, että kaikki asiat eivät ole kaikille itsestäänselvyyksiä, joten tästä näkökulmasta ajateltuna on tärkeää, että kaikki pelisääntöihin liittyvä lausutaan julki väärinymmärrysten ja mahdollisten vahinkojen välttämiseksi. Yleisesti pelisäännöissä korostetaan seuraavia asioita:

1) vaitiolovelvollisuuden merkitys

2) ei puhuta pahaa

3) ei vääristellä asioita, valehdella tai johdeta harhaan

4) kehotetaan olemaan sekaantumatta julkiseen kuran heittoon, panetteluun tms.

5) ehdoton ei plagioinnille ja anonyymina esiintymiselle

Mielestäni edellä mainitut asiat tiivistävät hienosti pelisääntöjen punaisen langan. Keskeisimpänä viestinä pelisäännöissä voidaan mielestäni pitää sitä, että pelisäännöillä pyritään asialliseen ja rakentavaan kommunikointiin ja viestintään. Pelisääntöjen avulla pyritään ohjeistamaan työyhteisöjä hyvien käytöstapojen noudattamiseen ja ajattelemaan näin asioita eri näkökulmista muut osapuolet huomioiden. Mielestäni pelisääntöjen laatiminen ja julkituominen on työnantajayrityksen tehtävä ja nämä pelisäännöt olisi tuotava jokaisen työntekijän tietoon jo heti perehdytysvaiheessa, miksei jo rekrytointiprosessin aikana. Pelisäännöt antavat myös yrityksestä hyvän vaikutelman. Pelisääntöjen tulisi yleisesti sisältää yllä olevat viisi kohtaa sekä näiden lisäksi mahdollisesti myös ala- ja/tai yrityskohtaisia lisäkohtia yrityksen näin halutessa tai nähdessä aiheelliseksi.